• By Hero
  • 28 czerwca, 2021

Dlaczego odpowiednie kolory w dziedzinie danej branży mają znaczenie???

Dlaczego odpowiednie kolory w dziedzinie danej branży mają znaczenie???

Dlaczego odpowiednie kolory w dziedzinie danej branży mają znaczenie??? 960 540 Hero

Nie od dziś wiadomo, jak potężną moc mają kolory. Otaczające nas barwy potrafią wpływać nie tylko na ludzkie zachowanie, ale również  odczuwane emocje, samopoczucie czy nawet podświadomość. I nie ma w tym nic dziwnego.. Znaczenie kolorów z ideą uzdrawiania, czy przechodzenia w różne stany emocjonalne łączono już w starożytnym Egipcie, czy Chinach. Nie inaczej jest obecnie… Psychologia kolorów traktowana jest już jak poważna dziedzina nauki, a pozyskiwane przez badaczy informacje w znaczący sposób zmieniają trendy w wielu branżach, szczególnie obejmujących reklamę, marketing, czy biznes.

Znaczenie kolorów – początek nauki

„Kolor to siła, która bezpośrednio wpływa na duszę” – Trafny wniosek który zdecydowanie nie wziął się z powietrza. Kolor to nie tylko zjawisko optyczne. I choć od ponad 200 lat badacze spierają się wzajemnie nad słusznością swoich tez, nie do końca jeszcze wiadomo jak naukowo wyjaśnić, czym tak właściwie jest i w jaki sposób wywiera on wpływ na swoich odbiorców. Lecz czy to jest istotne dla zwykłych śmiertelników? Liczą się suche fakty – i to na nich należy się skupić.

Psychologia kolorów – parę słów wstępu

Znaczenie kolorów w psychologii w bardzo przyjazny i ciekawy sposób zostało opisane przez profesor Jannifer Aaker. I choć nie ma jednego słusznego przepisu jak wykorzystać wieloletnie obserwacje i badania psychologów można chociaż zapoznać się z teoretycznymi zasadami kreowania odpowiedniego wizerunku kolorem, zdając się na analizę wyników tak zwanej „większości”. I choć symbolika kolorów nieco różni się w zależności od poszczególnych kultur społecznych, przeważająca część społeczeństwa nie zdoła zaprzeczyć opracowanemu przez lata schematowi.

  • KOLOR CZERWONY – moc, pasja, walka i władza, czyli tak zwany kolor królów. Czerwień wywołuje gniew, panikę, czy stan alarmowy, przyspieszający rytm bicia serca.
  • KOLOR ZIELONY – ekologia, zdrowie, natura – mówiąc krótko: świeżość, harmonia i odpoczynek. Zieleń to barwa uspokajająca i wyciszająca, wprowadzająca poczucie bezpieczeństwa i ukojenia.
  • KOLOR ŻÓŁTY – radość życia, optymizm, ciepło słońca, energia – żółć rozgrzewa i poprawia nastrój, a przy tym znacznie polepsza pamięć i myślenie. Z drugiej zaś strony służyć może również jako sygnał ostrzegający przed niebezpieczeństwem, czy wyzwaniem.
  • KOLOR NIEBIESKI – opanowanie, cisza, spokój – odcienie błękitu zachęcają do odpoczynku i relaksu.
  • KOLOR BIAŁY – symbol czystości, elegancji, niewinności, lecz również duchowości. Biel również wycisza, a wszystko za sprawą swojej neutralności
  • KOLOR CZARNY – siła, moc, lecz również utożsamianie godności, wyższych sfer oraz żałoby. Czerń wywołuje wiele skrajnych emocji – począwszy od poczucia elegancji i klasy, po smutek, żal i ból.

Kolory w marketingu – Znaczenie kolorów w reklamie

Zapoznając się z podstawową symboliką kolorów można w określony sposób wpłynąć na reakcje odbiorców, a także sposób postrzegania przez nich całej firmy, czy oferowanej usługi. Kolory mają znaczenie – nic nie jest dziełem przypadku! Nie bez znaczenia określone branże wybierają specyficzną kolorystykę. Bo czy jeśli działalność danej firmy ma się opierać na zaufaniu i poczuciu bezpieczeństwa potencjalnych klientów, powinno bazować na czerwieni i jej odcieniach? Odpowiedź raczej jest oczywista, a komentarz zbędny.

Nie bez powodu serwisy społecznościowe, banki czy aplikacje zbierające wrażliwe dane osobowe wybierają barwy wzbudzające w odbiorcy spokój, uczucie stabilności i odpowiedniego zabezpieczenia. Wystarczy spojrzeć na logo Facebooka, PZU czy Whatsappa. Zarówno odcień zieleni, jak i niebieskiego nie powodują uczucia niepokoju, czy strachu o własne bezpieczeństwo – wręcz przeciwnie! Kolory w biznesie mają uspokajać!

Barwy są jednym z ważniejszych czynników jeśli chodzi o podejmowanie decyzji zakupowych, niemal na równi z ceną. I nie chodzi tu jedynie o poczucie odpowiedniej estetyki, a o ogólną symbolikę kolorów. Jak więc wykorzystać podstawową wiedzę o kolorach aby stworzyć reklamę idealną?

Rozszerzona wersja księgi znaku jest opcją, która z pewnością pozwoli Wam zaoszczędzić czas. Tworzenie materiałów reklamowych będzie rozplanowane, a przykłady, które się w niej znajdą pomogą i usprawnią działanie firmy.

Wszystko tak naprawdę zależy od tego co reklamujemy…

Skoro poszczególne kolory wpływają na odczucia ludzi, wystarczy zastanowić się co napędzi sprzedaż oferowanego produktu. Jakimi emocjami kierują się klienci podczas jego zakupu? Jak można wykorzystać w tej sytuacji podstawy psychologii kolorów?

  1. KOLORY CZERWONY I POMARAŃCZOWY

Kolory jaskrawe, jak czerwień, czy pomarańcz zdecydowanie najszybciej przyciągają wzrok. Czerwień prowokuje do działania, dlatego jej wykorzystanie uzasadnione jest w przypadku podejmowania próby „zachęcenia odbiorcy do wykonania określonej czynności”, na przykład rejestracji na stronie, czy dokonania impulsywnego zakupu. Co ciekawe, stwierdzono, iż zarówno kolor czerwony, jak i pomarańczowy wpływają na zaostrzenie apetytu, dlatego z uzasadnieniem stosuje się obie barwy oraz ich odcienie w branży gastronomicznej – zarówno przy urządzaniu wnętrz restauracji, barów, czy stołówek, jak i po prostu przy reklamie żywności, czy innych materiałach promujących jedzenie.

  • KOLOR NIEBIESKI

Zupełnie odwrotnie jest w przypadku odcieni koloru niebieskiego. Badania wykazały, że zmniejszają one u swoich odbiorców apetyt – zatem w gastronomii mówimy im stanowcze „NIE”! Znaczenie kolorów w psychologii wyraźnie wskazuje natomiast, iż perfekcyjnie budują one zaufanie do marki, a także dają poczucie bezpieczeństwa klientom. Niebieski przywodzi na myśl spokój, a także świeżość i czystość, a dzięki zdolności do kojenia nerwów i zwiększania koncentracji z powodzeniem wykorzystywany jest w salach szpitalnych, a także konferencyjnych. Uosobienie mądrości, a zarazem spokoju i profesjonalizmu – niebieski to niewątpliwie kolor biznesu oraz branży medycznej.

  • KOLOR ŻÓŁTY

Jak już wspomniano żółć niesie przede wszystkim olbrzymią dawkę pogody ducha oraz pozytywnej energii. Jego nadmiar może męczyć oczy, jednak użyty w odpowiednich proporcjach doskonale sprawdzi się w reklamie artykułów dziecięcych, czy wakacyjnych ofert spędzania wolnego czasu. Podobnie jak czerwień i pomarańcz, odcienie żółtego pobudzają apetyt – w końcu któż nie kojarzy kultowego logo McDonalds?

  • KOLOR ZIELONY

Psychologia kolorów najwięcej mówi właśnie na jego temat… Wpływ na zdrowie, obniżenie ciśnienia, gojenie ran – zieleń bez wątpienia kojarzy się ze zdrowiem, witalnością, odpoczynkiem i naturą. To kolor wprost idealny dla branż bazujących na zaufaniu klientów. Tak więc banków, sprzedawców żywności, głównie tej ekologicznej, jak i wszystkich innych związanych z przyrodą i relaksem. Wykorzystując znaczenie tego koloru powinno podkreślać się nieszkodliwość oferowanych produktów, czy ich naturalne pochodzenie.

  • KOLOR BIAŁY I CZARNY

Odcienie idealne dla branży związanej z elegancją i wysokim standardem, jak również sprawdzonych i skutecznych rozwiązań – tak zwanej klasyki. Biel i czerń wykorzystywane są także dla podkreślenia nowoczesności oraz profesjonalizmu. Pasują przede wszystkim firmom oraz reklamom związanym z informatyką oraz nowymi technologiami, czy modą.

Leave a Reply

    Join our Newsletter

    We'll send you newsletters with news, tips & tricks. No spams here.

      Contact Us

      We'll send you newsletters with news, tips & tricks. No spams here.