• By Hero
  • 23 kwietnia, 2021

Księga znaku czyli „instrukcja obsługi” logo Twojej firmy.

Księga znaku czyli „instrukcja obsługi” logo Twojej firmy.

Księga znaku czyli „instrukcja obsługi” logo Twojej firmy. 1024 742 Hero

Czym jest księga znaku i dlaczego się ją tworzy?

Zacznijmy od początku. Księga znaku to zbiór wszystkich ważnych informacji odnośnie logo twojej firmy. Zawarte są w niej wytyczne i standardy korzystania, jak również sposób tworzenia symbolu. Możemy więc określić ją mianem „encyklopedii” logo, którą otrzymuje klient. Powinny się w niej znaleźć odpowiedzi na wszystkie ewentualne pytania oraz komplet informacji, o których osoba otrzymująca księgę mogłaby nie wiedzieć.

Gdzie zatem znajduje swoje zastosowanie? Oczywiście u klienta. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, księga znaku ma za zadanie pomóc w prawidłowym używaniu tego elementu graficznego marki przez osoby, do których trafia. Dlatego wielokrotnie powtarza się, że do każdego logo powinien być dołączony taki zbiór informacji. Ułatwia to również prace z klientem i wprowadzanie ewentualnych poprawek. Tworząc księgę znaku warto zastanowić się na jakie problemy może natknąć się klient, a następnie zawrzeć w niej odpowiedzi.

Co powinna zawierać księga znaku?

Warto zaznaczyć, że w zależności od rodzaju firmy wyróżniamy dwa typy księgi znaku: podstawową i rozszerzoną. Ta pierwsza powinna zawierać punkty:

  • Geneza logo
  • Ten punkt powinien zawierać informacje o powstaniu logo np. symbole, inspiracje czy opis jego znaczenia.
  • Budowa i konstrukcja znaku
  • Pokazanie elementów na które składają się na logo i ich wymiarów. Konstrukcja znaku, czyli rysunek techniczny dokładnych proporcji.
  • Podstawowa i alternatywna wersja logo
  • Zawiera wersje monochromatyczną i achromatyczna (czyli wersje w innej palecie barw) jak również tą podstawową.
  • Pole ochronne i stosowanie znaku na innych tłach
  • Opisanie pola ochronnego, czyli przestrzeni w okolicach znaku, która powinna zostać nienaruszona i przedstawienie loga na innych tłach.
  • Kolorystyka
  • Dokładny opis palety i spis oznaczeń wszystkich kolorów, które składają się na logo.
  • Typografia
  • Opis czcionek zastosowanych przy produkcji znaku, które stanowią ważny aspekt wizualny dla klienta.
  • Niedopuszczalne modyfikacje
  • Przedstawione niewłaściwe modyfikacje w zastosowaniu logo (np. dodawanie do niego cieni czy znaków specjalnych).

Wersja rozszerzona księgi znaku powinna zawierać dokładnie opisane punkty zawarte w tej podstawowej i kilka dodatkowych aspektów. Tutaj raczej nie określa się wytycznych; mogą to być przykłady zastosowania logotypu (na ulotkach, plakatach, wizytówkach).

Księga znaku a późniejsze funkcjonowanie firmy.

Bardzo ważne jest, aby powyżej przedstawione punkty były opisane dokładnie. Ma to ogromny wpływ na późniejszy wygląd logo.
⦁ Dla przykładu, dokładne opisanie kolorystyki sprawi, że logo przedstawiane na materiałach reklamowych będzie zawsze prezentować się tak samo jak na stronie internetowej.

Rozszerzona wersja księgi znaku jest opcją, która z pewnością pozwoli Wam zaoszczędzić czas. Tworzenie materiałów reklamowych będzie rozplanowane, a przykłady, które się w niej znajdą pomogą i usprawnią działanie firmy.

Czy warto?

Podsumowując, księga znaku będzie idealnym rozwiązaniem dla większości firm. Okaże się niezbędna dla dużych przedsiębiorstw, które podejmują się działań reklamowych. W przypadku mniejszych firm czy biznesów lokalnych nie jest to koniecznie, ale może okazać się przydatne. Księga znaku pomoże w uporządkowaniu pracy i uniknięciu możliwych wpadek.

Leave a Reply

    Join our Newsletter

    We'll send you newsletters with news, tips & tricks. No spams here.

      Contact Us

      We'll send you newsletters with news, tips & tricks. No spams here.